Modul 2 – Børns udvikling, afvigelsesgrunde og interventions muligheder
Dag 1 (kl. 9-15):
- Præsentation, intro + forløbsbeskrivelse og siden sidst Opsamling ift opgaver?
- Teoretisk oplæg omkring den treenige hjerne MacLean, hvor vi laver en kobling til den neuroaffektive udviklingspsykologi (Susan Hart). Kommunikationsmodellen og eksempler.
- Oplæg om vigtigheden af at kunne rumme sine egne følelser og ikke undertrykke disse.
- Efterfølgende gruppearbejde vedrørende dette, med fokus på “hvor bliver det særlig svært at rumme jeres følelser/blinde pletter?”.
- Præsentation af beskyttelsesstrategier når vi bliver pressede eller utrygge jvf. Hanne Hostrup samt betydningen af socialt samvær og berøring (s.6)
- Gruppearbejde ift. ovenstående
- Supervision fra os i de enkelte grupper
Dag 2 (kl. 9-15):
- Teoretisk oplæg om hvordan børns udvikling foregår. Modningsfaser hos barnet jf. Susan Hart (”Den følsomme hjerne”) og virksomhedsteorien, NUZO, dialektisk materialisme.
- Gruppe arbejde i forhold til hvordan I kan skabe de bedste betingelser for at jeres barn kan bevæge sig ind i nærmeste udviklingszone? Hvor ser I disse zoner? (opmærksomhed på hvad barnet har brug for min hjælp til og ikke helt magter endnu på egen hånd?)
- Opsamling i plenum
- Oplæg om interventions muligheder (SUT-metoden, De tre T´er (time, task – opgave- and territorie), de tre K´er (kærlighed, kontakt og krav) jf. PSJ.Kognitiv diamant.
- Gruppe arbejde ift. hvordan kan vi se disse interventions muligheders brugbarhed i henhold til min egen situation eller case.
Præciser arbejdsopgaver til modul 3. Herunder: sende cases ud fra hvordan det går ift. anvendte metoder, som bruges på interaktionen med jeres barn/børn.
- Afprøve det indlærte
Foreløbig evaluering.